Prevence

Hurá, konečně mi rostou zuby moudrosti!

Se zuby moudrosti se pojí spousta historek, mezi něž patří i ta, že když začnou konečně růst, stáváme se moudrými. Je to ale opravdu taková výhra? Mají něco společného s naší inteligencí?

Myslím, že většina stomatologů a odborných dentálních pracovníků se shodne na tom, že zuby moudrosti nenapovídají nic o našem IQ, ale nazývají se zuby moudrostmi z toho důvodu, že vyrůstají až jako poslední, a to teprve mezi 17. až 24. rokem (někdy dokonce ještě i mnohem později, nebo u někoho naopak vůbec). Ke zlepšení naší moudrosti a inteligence tedy nepřispějí a bohužel se jim to většinou nedaří ani ze zdravotního hlediska. Podle průzkumů způsobují problémy až 80% Čechů. Často pro ně totiž není v dutině ústní dostatek místa, a tak se buď probojují z dásně ven jen napůl, nebo narostou křivě. Jelikož jsou poměrně mohutné, mohou vést k pokřivení ostatních zubů.

Pokud se zuby moudrosti neboli osmičky prořežou správně, nemají špatný sklon a nezpůsobují žádné problémy, není třeba s nimi nic dělat. Jsou-li ale uloženy mimo zubní oblouk, mají nesprávnou polohu, tlačí na dáseň a dochází k opakovaným zánětům sliznice, folikulárním cystám, nebo křiví ostatní zuby, je třeba je odstranit.

Pokud se korunka zubu dostatečně prořeže z dásně ven, zvládne většinou stomatolog odstranit zub moudrosti klasickým způsobem, tedy za použití páky a kleští. Bohužel se ale často objevují pacienti, u kterých jsou osmičky vyrostlé špatně, a je nutný chirurgický zákrok.

Samotný chirurgický výkon probíhá v lokální anestesii, kdy dojde k bezbolestnému odklopení měkkých tkání nad zubem a odstranění zubu a nepatrného množství čelistní kosti nad zubem. Kromě místního znecitlivění je možné i přispání pacienta podáním tablety nebo nitrožilní injekce, aby došlo ke zmírnění napjetí a odstranění strachu. Pokud jsou odstraňovány všechny čtyři osmičky najednou, probíhá zákrok většinou v celkové anestesii.Hurá, konečně mi rostou zuby moudrosti!

Bolestivost po zákroku se většinou neliší od bolesti po trhání zubů a jsou na ni účinná běžně dostupná analgetika.

Po zákroku však musíme počítat s tím, že se mohou objevit i určité komplikace. Můžeme pociťovat zatuhnutí, zkrácení svalu nebo nemožnost otevřít ústa, nebo se může projevit zánět, kdy je nutné zahájit léčbu antibiotiky. Po extrakci zubu je nutné také dodržovat určité pooperační zásady. Měli bychom dodržovat klidový režim, v první fázi ledovat, používat výplachy (kromě prvního dne, kdy došlo k zákroku), dbát na hygienu v okolí rány a cvičit roztahování čelisti pomocí prstů či špachtlí. Pokud lékař předepsal užívání antibiotik, je důležité nekouřit a nepít alkohol.

Zhruba po týdnu dojde k vyjmutí stehů a můžeme si užívat bezstarostný život bez problémů se zuby moudrosti.